پس از تشکیل قرارگاه زیست عفیفانه از سوی دولت، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز از طرح ویژه مجلس برای مقابله با زنان بی‌حجاب خبر داد. به گفته او در این طرح زنانی که حجاب ندارند از طریق سیستم شناسایی و جریمه می‌شوند.

به گزارش خسروشاه نیوز، بیش از چهار ماه از آغاز اعتراضات ایران می‌گذرد. اعتراضاتی که با نحوه مرگ مهسا امینی در دستگاه گشت ارشاد آغاز شد. اگرچه آذرماه یک مقام قضایی از جمع شدن گشت ارشاد خبر داد، اما طولی نکشید که ساز و کار دیگری برای اعمال حجاب رونمایی شد؛ از قرارگاه زیست عفیفانه تا طرح شناسایی افراد بی‌حجاب.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور روز یکشنبه، ۱۳ آذر ۱۴۰۱ گفت: «گشت ارشاد ربطی به قوه قضائیه ندارد. از همان جایی که در گذشته تأسیس شد از همانجا نیز تعطیل شد. البته قوه قضائیه نظارت‌های خود را بر کنش‌های رفتاری در سطح جامعه ادامه می‌دهد.»

خبری که نشان از جمع شدن ون‌های سبزرنگ گشت ارشاد، پس از حدود ۱۵ سال می‌داد، اما برخی چندان به آن خوش‌بین نبودند. به نظر می‌رسید برنامه‌های دیگری به جای گشت ارشاد در دستور کار باشد. طولی نکشید که صداوسیما هم گفته‌های دادستان کل کشور را تکذیب کرد.

اظهارات مقامات رسمی پیرامون اعمال حجاب ادامه داشت؛ تا این‌که روز گذشته وزیر ارشاد از تشکیل قرارگاه زیست عفیفانه خبر داد. امروز نیز رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از طرح شناسایی افراد بی‌حجاب رونمایی کرد.
طرح ویژه برای جریمه زنان بی‌حجاب

موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره سخت‌گیری‌های مجدد درباره موضوع حجاب گفت: «در حال حاضر طرح ناظر فعال بر بی‌حجابی در خودروها، مثل سابق در دستور کار است و مجدد برای بی‌حجابان پیامک ارسال می‌شود.»

او در گفت‌وگو با رویداد۲۴ گفت: «به زودی نیز، طرح و برنامه‌ای داریم که کسانی که در معابر و مکان‌های دیگر کشف حجاب می‌کنند را از طریق سیستم شناسایی کنیم تا برایشان تخلف ثبت شود. در نهایت، این افراد از خدمات اجتماعی محروم خواهند شد.»
کارت ملی بی‌حجاب‌ها را مسدود می‌کنیم

رئیس کمیسیون قضایی مجلس گفت: «در ابتدا برای فرد خاطی، پیامک ارسال می‌شود و به او اخطار می‌دهیم. در مرحله بعد و در صورت اصرار فرد بر بی‌حجابی، او را با جریمه روبرو خواهیم کرد.»

او ادامه داد: «در این طرح با کشف حجاب، کارت ملی شخص مسدود می‌شود و تا زمانی که فرد بی‌حجاب، جریمه بی‌حجابی‌اش را پرداخت نکند، همه خدمات اجتماعی او مثل امکان بهره‌بردن از سیستم بانکی کشور و… را از او می‌گیریم.»

مجلس مصمم به نهایی کردن طرح حجاب است

آنطور که غضنفرآبادی گفته این طرح در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او گفت: «ما مصمم به تعقیب، بررسی و نهایی‌کردن این طرح هستیم. فعلاً طرح خام است. باید اول، طرحی آماده شود. بحث و بررسی‌ها و کار‌های کارشناسی بر روی آن انجام و در آخر تبدیل به قانون شود.»

به نظر می‌رسد مجلس یازدهم برنامه ارائه روزانه یک طرح پر سر و صدا را در دستور کار قرار دارد. تعدادی از این طرح‌ها تکذیب می‌شود و تعدادی هم مراحل دیگر را برای تصویب طی می‌کنند.

در روزهای اخیر نیز کاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس از شرایط جدید برای خروج زنان از کشور خبر داد.

او گفته بود: «همه زنان برای خروج از کشور نیاز به اجازه سرپرست دارند. در شرایط ویژه با اجازه مقام قضایی اجازه خروج از کشور دارند.»

سیمین کاظمی، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز درباره این مصوبه و پیگیری طرح‌های این‌چنینی در مجلس به تجارت‌نیوز گفت: «پیام حاکمیت و مجلس به جامعه این است که صدای اعتراضات زنان به وضعیت موجود را یا نمی‌شنود یا نشنیده می‌گیرد.»

این جامعه‌شناس گفت: «زنان به تبعیض‌های مبتنی بر جنسیت اعتراض دارند، ولی بعضی از اعضای مجلس به تکاپو افتاده‌اند تا باقیمانده حقوق قانونی ناچیز زنان را سلب کنند. علتش هم این است که در نظام فکری آنها، زن به عنوان یک موجودیت مستقل جایگاهی ندارد.»

البته طولی نکشید که روابط عمومی مجلس، اظهارات سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس را تکذیب کرد. حالا پس از چهار روز بار دیگر کمیسیون قضایی مجلس از پیگیری طرح دیگری خبر داد؛ طرحی برای مقابله با زنان بی‌حجاب.
تشکیل قرارگاه زیست عفیفانه برای حجاب

دولت نیز همراه با مجلس نسخه‌پیچی جدیدی برای حجاب ارائه کرد. روز گذشته وزیر ارشاد از تشکیل قرارگاه زیست عفیفانه خبر داد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد در این مورد گفت: «شخص رئیس جمهور و دولت معتقدند که مسأله حجاب یک مساله فرهنگی و اجتماعی است. این مساله جز راه فرهنگی و اجتماعی راه دیگری برای مدیریت ندارد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد دولت رئیسی گفت: «قرارگاه زیست عفیفانه در قالب یک کار جمعی فشرده شکل گرفته است. ابعاد فعالیت آن به تدریج گسترده خواهد شد.»