نه تنها من ، خانواده من ، دوستانم . بچه های هیات و خانواده او. ان شب بالای ۵۰۰ تا پیامک رد و بدل کردیم. دویست بار تماس گرفتیم. دیگر کسی باقی نماند که واسطه نکنیم که پادرمیانی کند ... ما از آیت الله اژه ای خواستیم ،فرهنگ‌سازی بخشش را که باعث همدلی در جامعه شده را تقویت شود.

به گزارش خسروشاه نیوز خبرآنلاین نوشت: محمدرضا قنبرطلب یکی از چهره های خبرساز روزهای اخیر جریان خبری در کشور است. شاکی خصوصی پرونده ماهان صدرات ، متهم جوان محکوم به اعدام که صبح امروز با اعلام رسمی قوه قضاییه حکمش شکسته و برای بررسی مجدد به دادسرا فرستاده شد ، به خاطر رضایت در این پرونده و همراهی با خانواده ماهان در راس اخبار قرار گرفته بود. او حالا در گفت و گو با خبرآنلاین درباره تمام انچه در سیر این پرونده گذشته توضیح می دهد.

آقای قنبرطلب بالاخره توقف اجرای حکم ماهان صدرات ، اعلام رسمی شد…

بله من صبح همراه با خانواده ماهان ، در دیوان عالی بودیم و خوشحالم که شکر خدا این اتفاق افتاد.

– از روز حادثه و روزی که در دادگاه شهادت دادید تا روزی که تصمیم گرفتید، رضایت بدهید و سپس پیگیر توقف اجرای حکم اعدام شده، چه حسی داشتید و چه اتفاقاتی افتاد؟

روز بیستم مهرماه ، اغتشاشات تهران به مراکز میانی و جنوبی تهران کشیده شد. من آن روز به همراه یکی از دوستان با موتورم در حال حرکت در خیابان ولیعصر بودیم که چند موتوری دنبال مان کردند. به ۵۰ متری ما رسیدند، سپس جلوی موتورمان را گرفتند و درگیری ایجاد شد و موتور من هم آسیب دید. این افراد را ضابطین پرونده با دوربین های مدار بسته شناسایی و دستگیر کرده بودند. دادگاه آنان در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شد و علنی هم بود و حکم به محاربه‌ و اعدام‌شان دادند. بعد حکم به دیوان رفته بود که خانواده ایشان به همراه گروهی از هنرمندان و ورزشکاران و خیرین آمدند به مسجد ما. درخواست رضایت شاکی را دادند. من هم به احترام این دوستان و شب شهادت حضرت زهراء رضایت دادم و چون تعطیلی بود رضایتم را از طریق شبکه های اجتماعی اعلام کردم و بعدا، در پرونده هم گذاشتم. تا اینکه چند روز بعدش دیوان حکم را تایید کرد و حکم به اجرای احکام ارسال شد. راستش با توجه به رضایتی که داده بودم دیگر این مسئله از گردنم ساقط می شد اما با توجه به شرایطی که در این مدت درباره این پسر شنیدم، تصمیم به پیگیری اجرا نشدن حکم گرفتم . او جوانی بود که درمعرض برخی آسیب های اجتماعی جامعه قرار گرفته بود، نان آور خانواده‌اش است و همراه خواهر کوچکترش با مادربزرگ‌شان زندگی می کند. در واقع، او شرایط خاصی داشت .

ماهان صدرات در تمام مراحل دادرسی و دادگاه هم از آنچه انجام داده بود ابراز پشیمانی می کرد و می گفت تحت تاثیر رسانه های بیگانه قرار گرفته و حتی در فیلمی که از او در دادگاه پخش شد گفت اشتباه کردم و هر بار هم مرا می دید می گفت چه اعدام بشوم چه نشوم، مرا به امام حسین ببخش. خانواده این بچه به صدها تماس از رسانه های معاند پاسخ ندادند و پدرش بعد رضایتم گفت تو کارت را کردی و رضایت دادی و واقعا سمت و سوی این خانواده با معاندین نبود ، بنابراین، به این نتیجه رسیدم که باید کنار خانواده اش باشم. یک هفته است که سر کار نرفتم و الان بعد از ۹۰ ساعت خدا را شکر که با توقف حکم می توانم به منزل بروم و استراحت کنم. ما از آیت الله اژه ای خواستیم ،فرهنگ‌سازی بخشش را که باعث همدلی در جامعه شده را تقویت شود. البته آنهایی که قتل انجام دادند اعتقاد داریم که باید به اشد مجازات برسند ولی در این مورد واقعا اعتقاد داشتم می شد از این فرهنگ گذشت استفاده کرد و خوشحالم که شکر خدا نتیجه داده است.

شبی که قرار بود حکم اجرا شود ، تا صبح پای توییتر بودید . خیلی ها از تصمیم و اقدام شما قدردانی می کردند و خیلی ها هم منتقد بودند و برخی می گفتند اگر شکایت نکرده بودید شاید اصلا چنین حکمی صادر نمی شد. در واکنش به قدردانی‌ها و انتقادها چه احساسی داشتید؟

در این مدت البته من خیلی حرف شنیدم. اینکه در دو طرف خیلی ها توهین می کردند. این سمت می گفتند که چرا رضایت داده ای . آن طرف هم می گفتند از ترس دنبال بخشش افتادی. ولی آن شب بدترین شب زندگی ام بود. سخت ترین شب زندگی ام بود. نه تنها من ، خانواده من ، دوستانم . بچه های هیات و خانواده او. آن شب بالای ۵۰۰ تا پیامک رد و بدل کردیم. دویست بار تماس گرفتیم. دیگر کسی باقی نماند که واسطه نکنیم که پادرمیانی کند. آن شب این همدلی ما خودش را نشان داد و البته خانواده صدرات نشان داد که اگر از مسیر قانونی پیگیر خواسته های شان شوند این امکان وجود دارد که انشالله اتفاقات خوبی بیفتد. اینکه به جای بیگانگان ، از مسیر داخل صدای مان را به مسئولان برسانیم.

-شما در جریان انتشار ویدیوی تاثیرگذار مادربزرگ‌های ماهان بودید؟

پیشنهاد خودم بود. خودم هم از طریق یکی از دوستان در سایت های داخلی فرستادم و منتشر شد.

-آیا می خواهید این مسیر کمک را برای دیگر محکومان ادامه دهید؟

نه ، من آنچه بر گردنم بود را به گوش مردم و مسئولین رساندنم و انشالله اگر بزودی قسمت شود و با آقای اژه ای دیدار کنم حتما از ایشان برای اینکه نزدیکانی دارند که به دقت اخبار کف جامعه را به اطلاع شان شان می رسانند و ایشان را به خوبی در جریان اتفاقات قرار می دهند،تشکر می کنم. به هر حال، دستگاه قضا، کنار اقتدار و صلابت و عدالت ، به اجرای رافت اسلامی هم اعتقاد دارد.