نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل ادعاهای بی اساس در مورد انتقال پهباد از سوی ایران برای استفاده در جنگ اوکراین را رد و تاکید کرد: این ادعاها هیچ ارتباطی با قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد.

به گزارش خسروشاه نیوز، به دنبال نشست غیر علنی شورای امنیت سازمان ملل متحد که به درخواست اوکراین و برای بررسی موضوع نقش پهبادهای ایرانی در جنگ در این کشور برگزار شده بود، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم کشورمان با حضور در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل، دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران پیرامون بحران در اوکراین و تلاش برخی از کشورها برای مرتبط ساختن بحران اوکراین و قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص توافق هسته‌ای را تشریح کرد.

وی موضع جمهوری اسلامی ایران در مورد شرایط اوکراین را روشن و پیوسته خواند که از ابتدای شروع بحران در اوکراین بطور مستمر مورد تاکید قرار گرفته است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان افزود: ما همواره بر این امر تاکید داشته‌ایم که همه اعضای سازمان ملل باید به طور کامل به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد و حقوق بین الملل از جمله حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی احترام بگذارند.

ایروانی ادامه داد: ایران به عنوان کشوری که تجربه ۸ سال تجاوز و جنگ تحمیلی را پشت سرگذارده، به طور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و از طرف‌ها خواسته تا خویشتن داری به خرج داده، از افزایش تنش اجتناب نموده و در یک پروسه واقعی برای حل و فصل اختلافات وارد شوند و به ریشه‌های ایجاد این شرایط پرداخته شود.

وی افزود: ما از تلاش‌های جاری برای یافتن راه حل برای این مناقشه حمایت کرده و در این رابطه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با همتایان خود در دو طرف درگیری در مناسبت‌های مختلف تماس گرفته است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان خاطرنشان کرد: ایران همواره گفته است که ادعاهای بی اساس در مورد انتقال پهباد برای استفاده در درگیری اوکراین را رد می‌کند.

وی از این‌که برخی کشورها در بحران اوکراین فقط انگیزه‌ها و اهداف سیاسی را دنبال می‌کنند، ابراز نامیدی کرد و افزود: این کشورها با ایجاد یک کارزار ضد اطلاعاتی و جنگ روانی علیه ایران تلاش می‌کنند، از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل یک تفسیر گمراه کننده ارائه نموده و بین ادعاهای بی اساس و قطعنامه ۲۲۳۱ ارتباط برقرار نمایند.

ایروانی افزود: ایران تاکید دارد که موضوعات حول درگیری جاری در اوکراین کاملاً با قطعنامه ۲۲۳۱ در شکل و محتوا غیر مرتبط است و هر فعالیتی در این رابطه خارج از قطعنامه و دستور کار دبیرخانه است. بعلاوه قاطعانه اعتقاد داریم که هیچیک از سلاح‌های صادراتی ایران از جمله پهباد به سایر کشورها مشمول پاراگراف ۴ ضمیمه Bقطعنامه ۲۲۳۱ نیست.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تعامل سازنده خود را برای حل و فصل درگیری‌ها در اوکراین ادامه می‌دهد.