ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مورد امضای توافقنامه صلح تا پایان سال ۲۰۲۲ به توافق رسیدند.

به گزارش خسروشاه نیوز به نقل از اسپوتنیک، «آرمن گریگوریان»، دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان روز چهارشنبه گفت که با «حکمت حاجی اف»، دستیار ریاست جمهوری آذربایجان درباره امضای معاهده صلح بین این کشورها تا پایان سال ۲۰۲۲ گفتگو کرده است.

این مقام ارمنی گفت: «ما بر روی بحث روابط ارمنستان و آذربایجان و همچنین موضوع قره باغ کوهستانی و همچنین جدول زمان بندی معاهده صلح، یعنی داشتن یک معاهده صلح تا پایان سال تمرکز کردیم.»

این مقام دولت ارمنستان همچنین افزود: «تاکید بر به رسمیت شناختن مرز طرفین، یعنی توافقی در مورد تحدید حدود تا پایان سال حاصل می‌شود و امیدوارم به زودی این توافق صورت عملی به خود بگیرد.»

وی افزود که فرآیندهای پیرامون پیمان صلح و تحدید حدود به هم مرتبط هستند و ارمنستان هنوز نگران آن است که جمهوری آذربایجان حتی با وجود امضای توافق صلح، اما حملاتش به بخش‌ها و نقاط مختلف ارمنستان را ادامه دهد.

گریگوریان با اشاره به اینکه ارمنستان، گرجستان و آذربایجان در سال ۱۹۲۹ تحدید حدود مرزها را به پایان رساندند، افزود: «طرفین اکنون باید این قرارداد را به عنوان مبنای مرز ارمنستان و آذربایجان بپذیرند و ۲۹.۸ هزار کیلومتر مربع خاک ارمنستان را تضمین کنند.»

پیش از این نیز، «مولود چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرده بود که ارمنستان و جمهوری آذربایجان درباره مسائل اصلی توافق صلح، به توافق رسیدند. چاووش اوغلو در گفت‌وگویی تلویزیونی دراین‌باره گفت: «توافقی بر سر مسائل و محورهای اصلی به دست آمده که مشتمل بر ۵ بند است. به‌رسمیت‌شناختن تمامیت ارضی یکدیگر و تعیین حدود مرزی از جمله این بندهاست. مسئله اکنون اجرای آنهاست.»

وزیر خارجه ترکیه همچنین تأکید کرد: «نمی‌توان گفت‌وگوهای توافق صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان و مذاکرات درباره عادی‌سازی روابط بین آنکارا و ایراوان را از هم جدا کرد، ما بارها این موضوع را تکرار کرده‌ایم.»

در تازه‌ترین دور درگیری‌های نظامی بین باکو و ایروان، ۲۳ شهریور نیروهای مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان با هم درگیر شدند. به گفته نخست وزیر ارمنستان، در این درگیری‌ها حداقل ۱۰۵ سرباز ارمنی کشته شدند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز اعلام کرد که ۵۰ نظامی این کشور در این درگیری‌ها کشته شدند.