نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: عدم حمایت از رسانه‌های محلی، کم کاری به وجود می‌آورد که این کم‌کاری و خلاء ایجاد شده توسط شبکه‌های خارجی و رسانه‌های ضد انقلاب پر می‌شود.

به گزارش خسروشاه نیوز، سید محمدعلی آل هاشم چهارشنبه شب در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار در تبریز اظهار کرد: در آذربایجان شرقی صدها رسانه در قالب‌های مختلف وجود دارند که تلاش می‌کنند اخبار و تحولات را روی خروجی قرار دهند اما متاسفانه رسانه‌های استانی به عنوان منبع اخبار به خوبی حمایت نمی‌شوند و این عدم حمایت سبب شده تا رسانه‌ها به عنوان منبع موفق عمل نکنند.

وی با اشاره به دلایل کم فروغ شدن رسانه‌های شهرستانی گفت: با کمال تأسف فشارهای حقوقی، فشارهای اشخاص و فشارهای اقتصادی و اجتماعی سبب شده است تا رسانه های شهرستانی کم فروغ شده و این کم فروغی موجب تاریکی رسانه‌ها می‌شود تا برخی به رسانه‌های خارج نشین روی آورند و رسانه‌های خارجی نشین نیز به اهداف حامیان خود وفادار بوده و خط آنها را دنبال می‌کنند که تهدید بزرگی است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اظهار کرد: جایگزینی رسانه‌های خارج نشین فرصت پاسخگویی و توضیح مسئولان را در مسایل مختلف سلب می‌کند.

آل هاشم خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در یک سال گذشته به جهاد تبیین بسیار تاکید کردند بر این اساس فرصت خوبی برای تبیین خدمات دولت توسط رسانه‌ها در راستای جهاد تبیین و اطلاع رسانی توسط رسانه‌ها وجود دارد.

وی هشدار داد: عدم حمایت از رسانه‌های محلی کم کاری به وجود می‌آورد که این کم‌کاری و خلاء ایجاد شده توسط شبکه‌های خارجی و رسانه‌های ضد انقلاب پر می‌شود.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها عامل توسعه هستند و با خاموشی انسان‌ها فرصت توسعه از بین می‌رود، گفت: مسئولان باید تلاش کنند و رسانه‌ها پویا باشند تا بتوانند امتیازات بزرگی را برای منطقه خود کسب کنند.

امام جمعه تبریز ادامه داد: خبرنگاران رکن اصلی رسانه‌ها هستند و باید قلم و بیان خود را برای تعالی اسلام کشور و ملت به کار بگیرند.

امام جمعه تبریز خاطرنشان‌کرد: رعایت حق، انصاف و امانتداری، پرهیز از سیاه‌نمایی، دوری از انتشار اخبار مشکوک و مبهم از مواردی است که باید خبرنگاران به آن توجه کنند.

وی افزود: دقت، صحت، دوری از تشویش افکار، امیدوار کردن مردم، حفظ حرمت و حدود سازمان‌ها و حریم اشخاص، اخلاق مداری و تقوای حرفه‌ای از مصادیقی است که خبرنگاران را در حرفه خود موفق می‌کند.

آل هاشم ادامه داد: نگاه حزبی، ایجاد دلسردی و عدم پذیرش خطاها از جمله آفات کار خبرنگاری است که با روح صداقت و حقیقت بینی منافات دارد.

وی با بیان اینکه خبرنگاران می‌توانند با انجام این نکات حرفه خبرنگاری را بهتر در خدمت جامعه قرار دهند، گفت: خبرنگاران مشکلات و مطالبات مردم را بدون کم و زیاد و حفظ امانت به گوش مسئولان برسانند، با انصاف پیگیری کنند و خواسته‌های به حق مردم را مطالبه کنند.

وی تاکید کرد: اخباری که با سلیقه خبرنگار سازگار نیست نباید از متن خبر حذف شود در واقع اعمال نظر شخصی در تنظیم خبر آسیب آفرین است.

وی همچنین اظهار کرد: رصد به موقع اخبار و گزارش ها، انتقال به مخاطبان، رصد بازتاب اخبار، تعیین تیترهای متقن، هنرمندانه و جذاب البته برای جذب مخاطب، داشتن فرهنگ رسانه‌ای و اخلاق مداری، دوری از غلو، فریب و جنجال آفرینی، نگاه تحقیقی و نقادانه، ارائه پیشنهادات کاربردی به مدیران، اطلاع رسانی از خدمات دستگاه‌ها، قدم گذاشتن در مسیر رشد جامعه، ترویج مسائل قرآنی و نشر ارزش های اسلامی، دینی و انقلابی، تزریق نشاط و شادی در جامعه و خانواده، توجه به جهاد تبیین از الزامات خبرنگاران متعهد و انقلابی در گام دوم انقلاب به حساب می‌آید.

امام جمعه تبریز همچنین گفت: خبرنگاران باید خود را مدیون و وام دار خون شهدا، ارزش های انقلاب، امام راحل و محرومان بدانند.