رئیس پلیس راه آذربایجان شرقی گفت: بالغ بر ۸۰ درصد تصادفات به دلیل قصور و عامل انسانی است که سرعت غیر مجاز، بی‌دقتی، تجاوز از مسیر حرکت، خستگی و خواب آلودگی از عمده عوامل حادثه ساز هستند.

به گزارش خسروشاه نیوز، سرهنگ رضا کریمی نژاد در گفت‌وگویی اظهار کرد: در پنج ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۲ درصد تردد در محورهای آذربایجان شرقی افزایش یافته است و ۹۴ تردد شمار، ترددها را ثبت کرده‌اند.

وی ادامه داد: بیشترین ترددها به ترتیب در محور شهید کسایی با ۱۵۰ هزار تردد در روز، تبریز-آذرشهر، تبریز-صوفیان، تبریز-اهر و اهر-مشگین شهر بوده است و در مناسبت‌های مختلف نیز آزادراه تبریز-زنجان بار ترافیکی بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه دوربین‌ها تمامی تخلفات و رفتارهای رانندگان را به صورت لحظه‌ای و سرعت متوسط ثبت می‌کنند، افزود: امسال ۱۵۰ کیلومتر روکش آسفالت توسط اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشیده شد و خط کشی محورها نیز به هنگام ضرورت انجام می‌شود همچنین اصلاح شیب شیروانی راه‌ها و تقاطع‌ها نیز از دیگر اقدامات ما بوده است.

سرهنگ کریمی نژاد گفت: ۱۰ درصد تصادفات منجر به فوت کاهش یافته و عمده تصادفات به دلیل خستگی، خواب آلودگی و سرعت غیر مجاز است؛ بنابراین رانندگان از انجام تخلفات پرهیز کرده و قوانین و مقررات جاده‌ها را رعایت کنند تا شاهد کاهش حوادث و بار ترافیکی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: بالغ بر ۸۰ درصد تصادفات ناشی از قصور و عامل انسانی است که سرعت غیر مجاز، بی‌دقتی، تجاوز از مسیر حرکت، خستگی و خواب آلودگی از عمده عوامل حادثه ساز هستند.

وی در ادامه بیان کرد: ۵۲ درصد تصادفات رانندگی در ورودی شهرها رخ می‌دهد چراکه ترافیک شهری به جریان جاده‌ای وصل شده و ساخت و سازهای غیر مجاز نیز وضعیت را بدتر می‌کنند و احتمال وقوع تصادفات بالا می‌رود؛ بنابراین رانندگان سرعت خود را کاهش دهند تا شاهد کاهش حوادث باشیم.

رئیس پلیس راه آذربایجان شرقی با اشاره به نقاط حادثه‌خیز استان، گفت: ۷۱ نقطه حادثه خیز در استان داریم که طی سال جاری پنج نقطه‌ی آنها حذف شده است و ۲۳ نقطه نیز مستعد تصادف هستند و اگر اقداماتات پیشگیرانه انجام نشود، به نقاط حادثه خیز تبدیل خواهند شد.

وی ضمن تشریح وضعیت جاده‌های استان اضافه کرد: وضعیت جاده‌های آذربایجان شرقی نسبت به دیگر استان‌های کشور بهتر است و نسبت به سایر استان‌ها به‌ویژه استان‌های همسایه که از نظر جغرافیایی جوی یکسان داریم، شرایط مساعدتر است چراکه بارش‌های بسیار سبب تخریب جاده‌ها می‌شود اما نسبت کشورهای دیگر مناسب نبوده و نیازمند توسعه است.

وی یادآور شد: زیرساخت‌ جاده‌های استان باید نسبت به حجم ترددها توسعه یابد و ترافیک به صورت هوشمند کنترل شود همچنین هوشمندسازی دوربین‌ها نیز کافی نیست و در حال حاضر به ۲۵۰ دستگاه دوربین دیگر نیز نیازمندیم اما باز هم کم است.

سرهنگ کریمی نژاد همچنین متذکر شد: علیرغم اقدامات انجام شده برای ایمن‌سازی جاده‌ها، همچنان جای کار دارند، مرمت روکش آسفالت، جداسازی مسیرهای رفت و برگشت، تامین حفاظ ایمن پرتگاه‌ها، مهار دهانه پل‌ها با خاکریز همچنین تقویت علائم و روشنایی و دوربین‌های هوشمند از اقدامات دیگری هستند که باید انجام شوند.

وی در پایان تاکید کرد: پلیس راهور استان در حال اجرای طرح تابستانی است و با تمام تلاش و امکانات به مردم خدمت رسانی می‌کند و مسافران هنگام نیاز به پلیس ۱۱۰ را شماره‌گیری کنند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکل آنها رفع شود.