به گزارش خسروشاه نیوز، سرهنگ محمد جعفری رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی در این نشست گفت: تلفن مرکز فوریتهای سایبری پلیس فتا با شماره ۰۹۶۳۸۰ بهصورت شبانهروزی آماده پاسخگویی به شهروندان است و در سال جاری حدود ۴۳ هزار تماس با این مرکز برقرار شده است.
وی افزود: روزانه نزدیک به ۳۰۰ تماس به مرکز فوریتها انجام میشود که بهدلیل حجم بالای تماسها، گاهی شهروندان پشت خط میمانند و این مشکل در حال رفع است.
سرهنگ جعفری با اشاره به تلاشهای پلیس فتا در بازگرداندن وجوه سرقتی از حسابهای بانکی گفت: از مجموع ۹۹ میلیارد تومان مبالغ سرقتشده از حساب شهروندان، با هماهنگی دستگاه قضایی تاکنون ۸۳ میلیارد تومان به صاحبان حسابها بازگردانده شده است.
وی از تعلیق ۲۴۵۶ کارت و حساب بانکی مقصد که در عملیاتهای کلاهبرداری مورد استفاده قرار گرفته بود خبر داد و افزود: این اقدام برای جلوگیری از تکرار جرم و سوءاستفاده مجدد انجام شده است.
رئیس پلیس فتا استان با اشاره به آمار جرایم سایبری گفت: ۳۶ درصد از جرایم فضای مجازی استان مربوط به برداشت غیرمجاز از حسابهای بانکی از طریق لینکهای فیشینگ و صفحات جعلی است و ۲۲ درصد از کل جرایم این فضا در حوزه جرایم رایانهای ثبت میشود.
او از مراکز علمی و دانشگاهیان خواست تا ایدهها و راهکارهای نوین خود را در زمینه پیشگیری از جرایم سایبری ارائه دهند و افزود: پلیس فتا از هرگونه همکاری علمی و پژوهشی در حوزه امنیت فضای مجازی استقبال میکند.
سرهنگ جعفری در بخش دیگری از سخنان خود هشدار داد: افراد با سواد و دارای تحصیلات دانشگاهی نیز در دام کلاهبرداران سایبری گرفتار میشوند. آگهیهای جعلی استخدام، وام فوری یا برنده شدن در جوایز مختلف از جمله عناوینی هستند که کلاهبرداران برای فریب شهروندان استفاده میکنند.
وی افزود: برخی از این مجرمان با ارسال لینکهای جعلی تحت عنوان ابلاغ قضایی، ثبتنام عتبات عالیات یا دریافت خودرو، کاربران را به صفحات پرداخت جعلی هدایت کرده و اطلاعات بانکی آنان را سرقت میکنند.
سرهنگ جعفری همچنین به یکی دیگر از شیوههای متداول مجرمان سایبری اشاره کرد و گفت: افزایش چندبرابری سرمایه و وعده سودهای غیرواقعی از دیگر روشهای کلاهبرداران اینترنتی است که موجب خسارت مالی سنگین برای کاربران میشود.