سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو گفت که محموله‌های بعدی واکسن روسی کرونا آخر بهمن، دهه‌‌های اول و دوم اسفند و همچنین فروردین به کشور ارسال می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه امروز (یکشنبه)‌ در گفت‌وگویی در حاشیه سفر «محمدرضا شانه ساز» معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو به مسکو درباره ارسال محموله‌های بعدی واکسن روسی کرونا «اسپوتنیک وی» خاطرنشان کرد: محموله‌های بعدی واکسن آخر بهمن، دهه اول اسفند و دهه دوم اسفند و فروردین ارسال می‌شود.

 ان‌شاءالله بتوانیم ظرف دو تا دو ماه و نیم تولید مشترک را به نتیجه برسانیم

وی همچنین عنوان کرد: می‌توانیم قرارداد درازمدت‌تر و با دوز بیشتر منعقد کنیم. شرکت‌های بخش خصوصی توانمند ما اینجا هستند و قبل از این سفر مذاکرات اولیه را انجام دادند و مذاکرات ظرف فردا و پس فردا انجام می‌شود و ان‌شاءالله بتوانیم ظرف دو تا دو ماه و نیم تولید مشترک را به نتیجه برسانیم و در داخل ایران این واکسن را تولید کنیم. کمااینکه تولید واکسن داخلی به خوبی پیش می‌رود.

سفیر ایران در مسکو خاطرنشان کرد: خدمتگزاران شما شدیدا پیگیر هستند و این پاندمی با واکسن‌های تولیدی و توکل به خدا رفع خواهد شد.

«کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو پیش از این در اظهاراتی درباره واکسن کرونا روسی «اسپوتنیک وی» عنوان کرده بود: در داخل روسیه وزیر دفاع روسیه و بسیاری از مسؤولان روسی از این واکسن استفاده کردند و نیروهای نظامی و انتظامی و کادر پزشکی روسیه هم واکسینه شدند. تا این زمان که با شما صحبت می‌کنیم هنوز هیچگونه اثر منفی از واکسن روسی به گوش نرسیده است در حالی که خبرهایی از عوارض برخی واکسن‌های دیگر به گوش می‌رسد.

سفیر ایران در مسکو گفت: برخی کشورها از روسیه واکسن خریداری کرده و برخی کشورها از جمله کشورهای اروپایی در حال مذاکره با روس‌ها هستند که از این واکسن استفاده کنند.

شانه ساز نیز گفت : ایران دارای ظرفیت‌های زیادی در تولید واکسن است و از دانش روسیه هم استفاده کردیم تا بتوانیم ضمن صادرات،  زمینه تقویت تکنولوژی دارویی را نیز فراهم کنیم.

 گفتنی است هواپیمای ماهان حامل واکسن کرونا که از فرودگاه مسکو بارگیری کرده بود، روز پنجشنبه ۱۶ بهمن ماه در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین نشست و اولین محموله وارداتی واکسن کرونا تحویل وزارت بهداشت شد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفته بود: مسیرهایی متعددی رفته‌ایم و چندین میلیون دوز واکسن از کنسرسیوم کواکس برای ایران خریداری شده است از سوی دیگر واکسن ایرانی – کوبایی خریداری شده و بعد از مراحل بالینی در داخل تولید صورت می‌گیرد. با چین و هند گفت‌وگوهایی خوبی صورت گرفته و منتظریم که به سرعت وارد شوند.