فدراسیون روسیه می‌گوید، ارائه فرودگاه‌های نظامی به کی‌یف را به عنوان دخالت در درگیری در نظر خواهد گرفت.

به گزارش اسپوتنیک، سرلشکر ایگور کوناشنکوف نماینده رسمی وزارت دفاع روسیه گفت: استفاده از شبکه فرودگاهی کشورهای همسایه برای جا به جایی هوانوردی نظامی اوکراین و استفاده پس از آن در برابر نیروهای مسلح روسیه را می‌توان به عنوان دخالت این کشورها در یک درگیری مسلحانه تلقی کرد.

کوناشنکوف گفت: در واقع همه هواپیماهای آماده جنگ رژیم کی‌یف از بین برده شده‌اند. در عین حال، ما به طور قابل اعتمادی از جنگنده‌های اوکراینی که پیش از این به رومانی و دیگر کشورهای مرزی پرواز کرده‌اند، آگاه هستیم. لطفاً توجه داشته باشید که هر کشوری که میدان هوایی خود را برای انجام حملات به روسیه به اوکراین پیشنهاد دهد، به نوعی در جنگ دخالت کرده است.

او افزود: ما فرودگاه نظامی وینیتسیا اوکراین را با موشک‌های نقطه زن دور برد هدف قرار دادیم و از کار انداختیم.

کوناشنکوف گفت: نیروهای مسلح فدراسیون روسیه در حال حمله به زیرساخت‌های نظامی اوکراین هستند. در شش مارس فرودگاه نیروی هوایی اوکراین در وینیتسیا با سلاح‌های دقیق دوربرد از کار انداختیم.

او در قالب هشداری قبلی گفت: تاسیسات نظامی اوکراین را هدف قرار خواهیم داد و از افرادی که آنجا هستند می‌خواهیم آنجا را ترک کنند.

این سخنگو فاش کرد: ما تقریبا کل توانمندی‌ هوایی ارتش اوکراین را نابود کردیم.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه همچنین به خبرنگاران گفت: مدرک‌های دریافتی طرف روس از کارکنان آزمایشگاه‌های بیولوژیکی اوکراین تأیید می‌کنند که اجزای سلاح‌های بیولوژیکی در اوکراین در نزدیکی روسیه توسعه می‌یابند.

وی افزود: کی‌یف اقدام به پنهان کردن آثار برنامه‌ بیولوژیکی نظامی کرده که در اوکراین با بودجه پنتاگون اجرا شده است.

کوناشنکوف تصریح کرد: در جریان عملیات نظامی اسناد و مدارکی در جریان پاکسازی دقیق آثار برنامه بیولوژیکی نظامی کشف شدند که نشان از تامین مالی آن از سوی وزارت دفاع آمریکا داشت.

به گفته او، پنتاگون شدیدا نسبت به آزمایشگاه‌های بیولوژیکی سری در اوکراین از زمان آغاز عملیات روسیه در این کشور ابراز نگرانی کرده بود.

وی خاطرنشان کرد، طرف روس نیز اسناد را از کارمندان بیولوژیکی اوکراین گرفته که دال بر توسعه سلاح‌های بیولوژیکی در این کشور است.

او افزود: تاسیسات روسیه در حال بررسی امراض خطرناک ناشی از این سلاح‌ها به شکل ویژه در خصوص امراض کشنده هستند.

کوناشنکوف ادامه داد: در حال حاضر اسناد از سوی متخصصان روس در نیروهای حفاظت در برابر مواد شیمیایی، بیولوژیکی و پرتوزا مورد بررسی و تجزیه و تحلیل هستند.