رئیس بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور گفت: باتوجه به اطلاعاتی که از زلزله تبریز کسب کردیم، تمامی زلزله‌هایی که رخ می‌دهند به منزله‌ی پس لرزه برای زلزله قبلی بوده و احتمال رخداد زلزله بزرگتر بسیار کم است.

به گزارش خسروشاه نیوز، علی بیت اللهی دوشنبه شب در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص زلزله اخیر تبریز اظهار کرد: مرکز لرزه نگاری کشور بزرگی زلزله هشت صبح روز یکشنبه، سوم بهمن ماه را ۴.۴ ریشتر و جانمایی آن را نیز به سمت باسمنج تعیین کرد اما USCS، مرکز لرزه‌نگاری آمریکا بزرگی آن را ۴.۱ ریشتر و به سمت شمالغرب تبریز تعیین کرد همچنین مرکز EMSC، مرکز لرزه‌نگاری اروپا نیز بزرگی آن را ۴.۴ ریشتر اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: در زلزله‌ای که صبح روز دوشنبه، چهارم بهمن ماه اتفاق افتاد سازمان ژئوفیزیک ایران مرکز آن را دقیقا روی مرکز زلزله‌ی قبلی مشخص می‌کند و مرکز لرزه‌نگاری آمریکا و اروپا نیز تقریبا همان نقطه را تعیین می‌کنند اما این بار هم مرکز لرزه‌نگاری آمریکا بزرگی آن را ۳.۹ ریشتر تعیین می‌کند در حالی که در کشور ما بزرگی آن ۴.۱ ریشتر تعیین شده بود.

این کارشناس زلزله افزود: زلزله‌ی دوم پس لرزه‌ی زلزله ۴.۴ ریشتری روز یکشنبه است و این پس لرزه‌ها تا ۷۲ ساعت بعد از وقوع زمین لرزه اصلی همچنان ادامه خواهند داشت، بنابراین مردم هوشیار باشند اما احتمال وقوع زمین لرزه بزرگتر بسیار کم است ولی با قطعیت نمی‌توان گفت.

بیت اللهی یادآور شد: تنش و فشاری که روی لایه‌های زمین است ناگهان باعث شکستگی شده و با یک رخداد لرزه‌ای همراه می‌شوند که ما آن را زلزله می‌نامیم که بخشی از این تنش رها شده و بخش دیگری از آن به شکل پس لرزه خود را نشان می‌دهد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: نکته‌ی اصلی و قابل توجه این موضوع است که گسل تبریز طی چندین سال گذشته فعالیت بالای چهار ریشتری نداشت اما اکنون شاهد زلزله‌ ۴.۴ ریشتری است که این مهم نشان می‌دهد این گسل فعال است.

او بیان کرد: شهر تبریز در زمان‌های گذشته در اثر رخداد چندین زمین لرزه بزرگ در طول تاریخ با خاک یکسان شده و از بین رفته است و همچنین تلفات بسیار زیادی نیز به همراه داشته است.

رئیس بخش زلزله و خطر پذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور گفت: در لرزه خیزی نوین که از حدود سال ۲۰۰۶ میلادی ایجاد شده است، دستگاه‌های لرزه نگاری توسعه‌ی خوبی پیدا کردند و از زمانی که این دستگاه‌ها وارد تبریز شدند، حدود یک هزار و ۴۵۰ زلزله بالای ۲.۵ ریشتر ثبت شدند که به صورت خطی و در راستای گسل شمالی تبریز بودند.

او اضافه کرد: امتداد بین تهران و تبریز زونی با خطر بالا است و در نقشه‌ی زلزله ایران نیز این منطقه مشخص شده است که در این ناحیه گسل‌های فعال زیادی به‌ویژه گسل تبریز قرار دارند و به سمت شمال غرب نیز به چند گسل فعال تقسیم بندی می‌شوند.