درحالی که برخی منابع خبری عراق به نقل از دولت این کشور اعلام کرده‌اند سهمیه هر کشور در اربعین امسال پنج‌هزار زائر واکسینه‌شده است، اما در داخل ایران، مسؤولان ستاد اربعین می‌گویند عراق هنوز جزئیات اعزام زائر به اربعین را مشخص نکرده است.

به گزارش خسروشاه نیوز به نقل از ایسنا، محمدعلی الحکیم ـ مدیر خبرگزاری النخیل عراق ـ در گفت‌وگویی که با یکی از شبکه‌های رادیویی ایران داشته، گفته است: دولت عراق اعلام کرده است هر کشور تعداد محدودی را می‌تواند به اربعین اعزام کند که در این رابطه فقط پنج‌هزار نفر از هر کشور امکان ورود به خاک عراق را خواهند داشت و همه این پنج‌هزار نفر باید کارت واکسیناسیون کرونا داشته باشند.

او همچنین درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دلیل شیوع کرونا در مراسم اربعین اظهار کرده است: رییس آژانس امنیت ملی عراق با استاندار کربلا دیدار داشت و در کنفرانس خبری خود اعلام کرد هیچ خدمه موکبی بدون کارت واکسیناسیون حق ورود به اراضی کربلا را ندارد. بنابراین همه موکب‌داران و زوار عراقی قبل از ورود به کربلا باید کارت واکسیناسیون کرونا را ارائه دهند.

درحالی که این اظهارات در بسیاری از رسانه‌های ایران درحال بازنشر است، حجت‌الاسلام حمید احمدی ـ رییس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین ـ در نشست هماهنگی مدیران موکب‌های اربعین درباره اعزام زائران ایرانی به اربعین، گفته منتظر اعلام نظر از سوی دولت و نخست‌وزیر عراق هستند.

روز گذشته نیز خبری به نقل از صحبت‌الله رحمانی ـ معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت ـ منتشر شد مبنی بر این‌که ستاد اربعین در ایران تصمیم گرفته در صورت پذیرفتن عراق، اعزام زائران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود. او در عین حال یادآور شده که درباره تعداد زائران صحبتی نشده است، زیرا عراق هنوز هیچ‌گونه دستورالعملی به‌صورت رسمی صادر نکرده است. با این حال ایران آمادگی اعزام زائران در صورت مشخص شدن تعداد آن‌ها را دارد.

معاون عتبات سازمان حج که از ماه‌ها پیش درحال رایزنی با عراق برای ازسرگیری اعزام زائران به عتبات عالیات بوده است، تاکید کرده که برای هر تعداد زائری که تعیین کنند، آمادگی ثبت‌نام وجود دارد و موکب‌ها نیز آماده ارائه خدمات هستند. اگر اعلام کنند تنها افرادی که دو دُز واکسن دریافت کرده‌اند مجاز به اعزام هستند، انتخاب زائران بین این دسته از افراد صورت خواهد گرفت.

او همچنین وعده داده که اگر قرار به اعزام زائران باشد در دو روز می‌توان برای ۵۰۰ هزار نفر ویزا صادر کرد و چنان‌چه شرایط فراهم شود، ویزا طبق توافق گذشته دو کشور، رایگان خواهد بود.

زیارت زائران ایرانی در عتبات عراق در اربعین حتی در جریان مذاکرات وزیر امور خارجه ایران با نخست‌وزیر عراق مطرح و پیگیری شد، اما مواضع دولت عراق رسما اعلام نشد. معاون عتبات سازمان حج و زیارت در این‌باره معتقد است: مرسوم است در این نوع جلسات، پاسخ مثبت یا منفی اعلام نمی‌شود و فقط قول پیگیری می‌دهند.

در اربعین سال گذشته نیز با اعلام دیرهنگام مواضع و برنامه‌های دولت عراق در ارتباط با اربعین، بسیاری از زائران به روال سال‌های قبل از کرونا راهی مرزهای زمینی شدند که با بسته بودن این مرزها، مشکلاتی پدید آمد. آن سال هم یک هفته مانده تا اربعین، سخنگوی نخست‌وزیر عراق در پیامی که توئیت کرده بود، از موافقت با ورود ۱۵۰۰ زائر از هر کشور فقط از مسیر هوایی، برای ادای زیارت اربعین خبر داده بود، درحالی‌که مسؤولان ستاد اربعین در ایران می‌گفتند از عراق دعوتنامه رسمی دریافت نکرده‌اند. دست به دست شدن آن خبر درحالی که مرزهای زمینی دو کشور بسته بود، باعث سرگردانی بسیاری از زائران ایرانی در مرزها شد.