رئیس جمهور منتخب ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه حاضر به دیدار با رئیس جمهور آمریکا هست یا خیر، گفت: خیر.

به گزارش خسروشاه نیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در اولین نشست خبری خود که امروز (دوشنبه) با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد، بعد از تبریک ایام ولادت امام رضا (ع) و دهه کرامت گفت: حماسه ملت بزرگ ایران در ۲۸ خردادماه امسال به دنبال تمام حماسه‌های قبلی ملت ایران جلوه‌ای است از شکوه ملت ایران و پیامی برای تمام جهان داشت. این حضور علی‌رغم شرایط کرونایی و دشمنی‌های بسیار علیه ملت ایران و مشکلات معیشتی موجود انجام گرفت. این حضور چند پیام داشت؛ اولین پیام وحدت و همبستگی ملی بود، پیام دیگر مبارزه با فساد، فقر و تبعیض بود. عدالت‌خواهی پیام مردم ایران با حضورشان بود.

وی افزود: پیام دیگر ملت ایران لبیک با امام و شهدا به‌خصوص شهید سردار سلیمانی بود. این پیام مردم باید شنیده شود و به خواسته‌های مردم رسیدگی شود. اطمینان داریم که باوجود ملت بزرگ ایران و ذخایر عظیم کشور، شرایط ایران به نفع مردم تغییر خواهد کرد. اولویت‌های ما در این دولت بهبود وضعیت کسب‌وکار و شرایط معیشتی مردم و همچنین ایجاد یک نظام اداری کارآمد سالم و قانون‌مدار توسط نیروی‌های کارآمد و انقلابی خواهد بود.

رئیس جمهور منتخب ایران با بیان اینکه در طول این ۴۰ سال ما شاهد زحمات دولت‌های مختلف بودیم، اذعان کرد: باوجوداین تلاش‌ها ما به موفقیت‌های خوبی رسیدیم ولی در خیلی از موارد مانند عدالت‌خواهی مشکلات و عقب ماندگی‌هایی داریم. محور دولت با توجه به گام دوم انقلاب اسلامی، عدالت‌خواهی بود. ما در دولت جدید برنامه هفتم توسعه را با کمک مجمع تشخیص مصلحت را انجام خواهیم داد.

رئیسی پیرامون سیاست خارجی در دولت آینده اظهار کرد: کسانی که دغدغه انقلاب را دارند در سراسر کشور، همکاران ما خواهند بود. در مسئله سیاست خارجی باید دنیا بداند که وضعیت با حضور حماسه‌ساز ملت ایران تغییر خواهد کرد. تا امروز فشار حداکثری، ملت ما را شکست نداده است. آن‌ها باید بدانند که سیاست خارجی ما با برجام شروع نشده و با برجام هم پیگیری نمی‌شود. هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تضمین شود ما به دنبال آن می‌رویم. ما با مذاکرات فرسایشی مخالف هستیم.

وی درخصوص فوریت دولت آینده گفت: در روز آغاز دولت، ما اعلام می‌کنیم که تمام بسترهای فسادزا که موجب رانت‌خواری می‌شود، باید اصلاح شود. اولین اقدام ما در حوزه مسکن و معیشت مردم خواهد بود.

رئیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر برجام تصریح کرد: برجام را آمریکایی‌ها زیر پا گذاشتند و اروپایی‌ها هم به آن عمل نکردند. آن‌ها باید به خواست مردم و دولت منتخب ایران احترام بگذارند.

شعار سال در چند سال اخیر رونق تولید بوده و ما هم همین اولویت را داریم. ما باید نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنیم. در حال حاضر تولید کنندگان می‌گویند که نقدینگی کم است و کارشناسان اقتصادی هم از زیاد بودن نقدینگی کشور گله‌مند هستند. ما تولید را پر جاذبه خواهیم کرد تا نقدینگی به سمت تولید هدایت شود.

وی در پاسخ به خبرنگار آمریکایی که پیرامون برجام سوال پرسیده بود، گفت: تیم مذاکراه کننده خارجی ما کار می‌کنند و تیم مذاکره کننده دولت من هم با مشورت این افراد کار خودش را آغاز می‌کند. آمریکا موظف است که تمام تحریم‌ها را حذف کند، رفع تحریم‌ها و راستی آزمایی محور سیاست خارجی ما خواهد بود.

رئیسی اذعان کرد: ما تلاش می‌کنیم که وضع موجود را به وضع مطلوب تغییر دهیم. ملت ایران از ما می‌خواهند که وعده‌ها را فراموش نکنیم. من این وعده‌ها را در پیش‌روی تمام دولتمردان قرار خواهم داد. من ارتباط با مردم و اصحاب رسانه را به عنوان یک نعمت حفظ خواهم کرد. این نشست ما، نشست آغاز خواهد بود. محور ما در دولت آینده اقدام و عمل خواهد بود.

وی در واکنش به اتهاماتی که بابت اعدام‌های سال ۶۷ به او وارد می‌شود، گفت: من از ابتدای مسئولیتم به عنوان یک حقوقدان به دنبال حقوق بشر بودم. آن‌هایی که اتهام می‌زنند خودشان متهم اخلال در حقوق انسان‌ها هستند. امروز کسانی که پیش چشم همگان نقض بشر می‌کنند باید پاسخگو باشند. من افتخار می‌کنم که در کسوت دادستان از امنیت و آرامش مردم دفاع کردم. به وجود آورنده‌های داعش و گروه‌های مانند آن اگر محاکمه شوند، ملت‌ها در صلح و آرامش قرار خواهند گرفت.

رئیس جمهور منتخب ایران اظهار کرد: من خودم را خادم جمهور و همه ملت ایران چه کسانی که به من رای دادند چه کسانی که به دیگران رای دادند و چه کسانی که به هر دلیلی رای ندادند می‌دانم و موظفم که از حقوق مردم دفاع کنم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه حاضر به دیدار با رئیس جمهور آمریکا هست یا خیر، گفت: خیر.

رئیسی پیرامون بورس و بازار سرمایه تصریح کرد: ما اعتماد مردم به بازار سرمایه را باز خواهیم گرداند. دولت ما به بورس به چشم یک قلک نگاه نخواهد کرد و ما به درخواست‌های کسانی که در بورس ضرر کردند، رسیدگی می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار آمریکایی مبنی بر برجام اذعان کرد: بایدن چرا به تعهدات دولت‌های قبل توجه نمی‌کند؟ پیشنهاد جدی ما به دولت آمریکا این است که تمام تحریم‌ها را حذف کند. ملت ما به دلیل عهد شکنی آمریکایی‌ها و عدم انجام به تعهدات توسط اروپایی‌ها، دل خوشی از برجام ندارند. مسائل امنیتی و موشکی ما قابل مذاکره نیست. آن‌ها به تعهدات قبلی خودشان عمل نکردند.

رئیسی ضمن تاکید بر علاقه‌اش به شخصیت شهید بهشتی اظهار کرد: در آستانه هفتم تیرماه و شهادت شهید بهشتی هستیم. سوال ما از بعضی کشورهای خارجی این است که چرا قاتلین شهید بهشتی، شهید باهنر و شهید رجایی و ۱۷ هزار نفر دیگر در کشورهای آن‌ها بدون مشکل زندگی می‌کنند؟ معتقدم مردم‌باوری شهید بهشتی باعث شاخص شدن چهره‌اش شده بود. من به عنوان یک طلبه که شاگرد شهید بهشتی بودم، راه او را ادامه خواهم داد.

وی درخصوص گمانه‌زنی‌ها برای کابینه دولت آینده اظهار کرد: من به صورت مستقل وارد میدان شدم و از تمام گروه‌ها و افرادی که از من حمایت کردند، تشکر می‌کنم. توجهه من در دولت آینده به مردم و خواست آن‌ها خواهد بود. به رسانه‌ها توصیه می‌کنم که در این مورد گمانه زنی نکنند و به تمام مردم پیشنهاد می‌کنم در سامانه‌ای که تا چند روز دیگر آماده می‌شود، افراد مدنظر خودشان برای سمت‌های مختلف را معرفی کنند.

رئیس جمهور منتخب در پاسخ به پرسش خبرنگار چینی مبنی بر رابطه ایران و چین در دولت خودش، تصریح کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون ارتباط ما با چین خوب بوده است. ظرفیت‌های زیادی برای رابطه بین ایران و چین وجود دارد و ما هم حتما به آن توجه خواهیم کرد.

رئیسی در پاسخ به پرسشی مبنی بر ارتباط با چند کشور همسایه در دولت خودش، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی پاسخ مردم فلسطین و کسانی که حقشان ضایع شده راچگونه خواهد داد؟ رژیم صهیونیستی قبل از ما باید از مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت بترسد. جمهوری اسلامی هم همواره حامی مظلومین خواهد بود. جمهوری اسلامی بر توقف هرچه سریعتر جنگ علیه مردم یمن تاکید می‌کند. درخصوص ارتباط با عربستان هم باید بگویم اولویت ما ارتباط با همسایگان خواهد بود و بازگشایی سفارت‌خانه‌های دوکشور هیچ مانعی ندارد.

وی در سخنان پایانی خود در این نشست گفت: دولت آینده همه زمینه‌ها را برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم می‌کند زیرا ما نسبت به آن‌ها هم مسئولیت داریم. بهترین مکان سرمایه‌گذاری برای ایرانیان خارج از کشور، کشور خودشان یعنی ایران خواهد بود. دولت آینده امنیت سرمایه‌گذاری در کشور را برای تمام افراد ایجاد خواهد کرد. ما سامانه‌ای آماده می‌کنیم تا از ایده‌های تمام نخبگان به جهت اداره کشور استفاده کنیم. در این سامانه ما با مردم و تمام سطوح اجتماعی ارتباط دائم خواهیم داشت. ارتباط با مردم یکی از شاخص‌ها برای ادامه کار مسئولین در دولت من خواهد بود.