استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به گسترش حاشیه نشینی در این استان گفت: آذربایجان شرقی بیش از ۶۰۰ هزار نفر حاشیه نشین دارد که ۴۵۰ هزار نفر آنها در حاشیه شهر تبریز زندگی می کنند.

به گزارش خسروشاه نیوز، عابدین خرّم، در جلسه جمع بندی مسائل استان آذربایجان شرقی که با حضور وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و اعضای کمیسیون امور اجتماعی مجلس شورای اسلامی و مدیران استانی در استانداری آذربایجان شرقی برگزار شد، اظهار کرد: آذربایجان شرقی ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۵۴ درصد آن تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند و ۱۲ درصد ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر آن، در دولت سیزدهم تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند که آمار و عدد قابل قبول و مهمی است.

وی ادامه داد: هفت مرکز تولیدی در حوزه‌ی وزارت کار در آذربایجان شرقی داریم که بسیار تأثیرگذار هستند چراکه تولیدات آنها استراتژیک و مهم است به‌عنوان مثال در حوزه دارویی بیش از ۵۰ درصد سرم کشور در این استان تولید می‌شود.

وی افزود: ۳۰ درصد منابع و مصارف استان در حوزه‌ی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران است، امروز یکی از نیازهایی که باید مورد توجه قرار بگیرد، شکاف بین مصارف و منابع تأمین اجتماعی است که پیش‌بینی می‌کنیم تا آخر سال ۳۵ درصد آن حقوق‌ها تعدیل شود اما منابع ۲۰ درصد است.

خرّم در رابطه با برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم در استان، گفت: تبیین وضعیت سازمان تحت پوشش وزارت، تحول‌گرایی، اصلاح فرایندها، تسهیل، روان‌سازی، شفاف سازی و مانع زدایی امور بیمه شدگان، توسعه‌ی تعاملات سازمانی و گسترش ارتباطات مردمی که هر هفته بدون قطعی مسئولین در تمامی مراکز نماز جمعه و حاشیه نشین حضور دارند و این ارتباط باید تعمیق شود، اجرای طرح شایسته سازی و شایسته گزینی با رویکرد تحولی دولت، اولویت قرار دادن مجموعه ایثارگری، توسعه‌ی پوشش بیمه فراگیر خانواده به‌ویژه برای زنان بی‌سرپرست، فراهم سازی زمینه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، تعامل مناسب با ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان جزو برنامه‌های ما بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: حتی یک کارخانه از آذربایجان شرقی در حوزه اعتصابات و اعتراضات شرکت نکردند چراکه پیش از تحویل گرفتن دولت سیزدهم هر هفته چندین کارخانه اعلام اعتصاب می‌کردند اما اکنون موضوع این چنینی نداریم و هر مشکلی که داشته باشند پیش از مراجعه آنها در کارگروه استانداری رصد می‌کنیم.

وی در خصوص معلولین نیز اظهار کرد: اقدام اساسی در حوزه‌ی معلولین انجام شد که مراکز ما نسبتاً جزو مراکز فعال کشور است و بیش از ۸۰ هزار جمعیت معلول را تحت پوشش قرار داده‌ایم که در ابعاد مختلف به آنها خدمت‌رسانی می‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی متذکر شد: یکی از مسائل که دست به گریبان آن هستیم، حاشیه نشینی است که در سطح استان بیش از ۴۵۰ هزار حاشیه‌نشین در تبریز و قریب به ۱۵۰ هزار نفر نیز در چهار شهر دیگر استان داریم و ۷۰ محله حاشیه نشین در استان داریم که ۱۸ محله در تبریز و مابقی در بقیه شهرستان‌ها است.

وی اضافه کرد: اقدام اساسی برای این محلات شروع کرده‌ایم؛ مهاجرت معکوس آنها به حوزه روستایی که اشتغال و کشاورزی استان باید اقتصادی شود و مقاوم سازی مسکن آنها و مسکن جدیدی که باید ساخته شود، از اقدامات ما است که ۷۰۰۰ مسکن در داخل استان ساخته می‌شود همچنین خیابان کشی، احداث مرکز بهداشت و برطرف کردن نیازهای متناسب با هر منطقه در حال ساخت است.

وی با بیان کرد حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی دیگر هم جزو استان‌های هستیم که رتبه‌ی ما ۲۰ به بالا است، گفت: اجتماع محور کردن و توانمندسازی محلات کم برخوردار از اقدامات دیگر ما است که در قالب ستاد استانی اقداماتی انجام خواهد شد.

خرّم اضافه کرد: از لحاظ جمعیت تقریباً به سمت میانسالی می‌رویم و جمعیت هم جمعیت جوان و نوجوان ما نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است و این مسئله را دنبال می‌کنیم تا به عنوان چالش اساسی برطرف شود.

وی تاکید کرد: آذربایجان شرقی استان مرکزی در شمال غرب کشور بوده که تعیین کننده است که پس از سفر ریاست جمهوری امیدهای خوبی در سطح استان اتفاق افتاد که از آثار آن اولویت‌بندی بیش از ۱۵۰۰ پروژه در استان بود و علیرغم منابع کمتر بررسی شدند که ۱۳ درصد منابع در عرض ۱۰ روز به ۲۷ درصد رسیده شود که گامی برای تأمین منابع و زیرساخت‌ها است.

شماری از معاونین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رؤسای سازمان‌های تابعه از جمله معاونت اشتغال، سازمان تأمین اجتماعی و شستا، صندوق بازنشستگی کشوری و بانک توسعه تعاون نیز در این نشست حضور داشتند و گزارشی از وضعیت شاخص‌های وضعیت استان در حوزه کاری مربوط به خود ارائه کرده و به تشریح برنامه‌های در دست اجرا پرداختند.

احداث بیمارستان جدید تأمین اجتماعی در مرکز استان و مجتمع‌های رفاهی و درمانگاه‌های شبانه‌روزی در شهرستان‌های محروم استان، توسعه و نوسازی واحدهای صنعتی وابسته به شستا در استان، تسریع در تکمیل سرمایه‌گذاری در طرح‌های تولیدی کلنگ‌زنی شده در مناطق محروم استان، توسعه فضاهای نگهداری و آموزش به معلولین و تجهیز منابع جهت حمایت از اشتغالزایی واحدهای کوچک و متوسط از جمله مهمترین موضوعات مورد بحث بود.