دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه گفت: ۱۰۰ درصد اعتبار مصوبه برای احیای دریاچه ارومیه محقق شده که نشانه عزم دولت سیزدهم برای احیای نگین آبی آذربایجان‌ است.

به گزارش خسروشاه نیوز به نقل از ایرنا، محمدصادق معتمدیان شنبه شب در جلسه کارگروه استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به پیگیری‌ طرح‌های احیای دریاچه توسط شخص رییس جمهور، اظهار کرد: تمامی اعتبار مصوبه پنج هزار میلیارد ریالی برای احیای دریاچه ارومیه محقق شده و اتمام سریع این طرح‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اتمام هرچه سریعتر طرح‌های نیمه تمام انتقال آب به پیکره دریاچه ارومیه، افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی در جلسات هماهنگی برای اجرای طرح‌های احیای دریاچه دیگر دغدغه اعتباری ندارند و تمرکز آنان بر روند اتمام پروژه‌ها معطوف شده است.

استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه اطلاع رسانی شفاف و دقیق باید در دستور کار کارگروه استانی احیای دریاچه ارومیه قرار گیرد، گفت: باید با افکار عمومی صادقانه رفتار کرد بطور مثال در بحث تاخیر در اتمام تونل کانی سیب که زمینه را برای فرصت طلبی رسانه‌های معاند هموار کرده بود، صادقانه ایرادات فنی طرح به اطلاع مردم رسید و اجازه سوء استفاده به برخی جریانات داده نشد.

وی پشتوانه مردمی را بزرگترین الزام برای احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و ادامه داد: با اقناع سازی افکار عمومی باید مردم را برای احیای دریاچه ارومیه پای کار آورد.

معتمدیان اضافه کرد: ارائه اطلاعات ناقص و اشتباه سبب ایجاد ناامیدی در بحث احیای دریاچه ارومیه می‌شود؛ مصاحبه با رسانه‌ها، برگزاری میزگرد و ارتباط مدیران مرتبط با سازمان‌های مردم نهاد نقش بسزایی در اقناع سازی افکار عمومی دارد که باید در دستور کار قرار گیرد.

دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه در این جلسه با انتقاد از ارائه اطلاعات کلیشه‌ای و ناقص رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی یادآور شد: آموزش و ترویج اصلاح الگوی کشت آنطور که باید ترویج نشده و کشاورزان با اصولی که سبب کاهش هزینه‌های کشت و افزایش بهره‌وری می‌شوند، آشنا نشده‌اند.

وی افزود: به طور مثال اگر کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه به جای سیب اقدام به کشت گردو کنند، نه تنها منجر به کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب خواهد شد بلکه ارزش افزوده‌ای بیش از ۱۲ برابر کشت محصول سیب تولید خواهد کرد.

استاندار آذربایجان‌غربی با تاکید بر جلوگیری از توسعه اراضی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، تاکید کرد: مراکز خدمات روستایی تقویت و از نقش تاثیر گذار آنان در ترویج اصلاح الگوی کشت باید بهره‌مند شد.

معتمدیان در ادامه جلسه از عملکرد مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌غربی در اتمام طرح تصفیه خانه فاضلاب ارومیه انتقاد کرد و گفت: اعتبارات لازم در رابطه با اتمام این طرح تامین شده و هیچ عذری در بحث عدم اتمام آن پذیرفتنی نیست.

وی در پاسخ به پیشنهاد مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌غربی مبنی بر واگذاری مابقی طرح تصفیه خانه فاضلاب ارومیه به پیمانکار جدید و اعمال ترک تشریفات برای اتمام سریع آن، اظهار کرد: ترک تشریفات باید توجیه قانع کننده‌ای داشته باشد و قرار نیست که عملکرد ضعیف یک مدیر منجر به اعمال ترک تشریفات برای پیمانکار جدید شود؛ اعتبار این طرح تمام و کمال اختصاص یافته و این طرح در دهه فجر امسال باید به بهره برداری برسد.

دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: اعلام می‌کنیم که در بحث طرح تصفیه خانه فاضلاب ارومیه به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد و این طرح باید هرچه سریعتر به اتمام برسد.

وی با تاکید بر برخورد با پیمانکاران کم کار، تاکید کرد: پیمانکاران کم کار و سوء استفاده گر در اسرع وقت شناسایی و تدابیری اخذ شود که دیگر هیچ طرح عمرانی در آذربایجان‌غربی به آنان واگذار نشود.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه دانشگاه ارومیه باید در تمام کارگروه‌های احیای دریاچه ارومیه حضور یابد، گفت: انتظار می‌رود که دانشگاه ارومیه در بروز رسانی، سیاست گذاری و بازنگری در طرح‌های احیای دریاچه ارومیه وارد عمل شود.