مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به تشدید وضعیت بیماری آنفلوآنزا در آذربایجان شرقی طی مهرماه سالجاری، گفت: والدین باید از فرستادن فرزندان خود که دارای علائم ابتلا به بیماری ویروسی هستند، اجتناب کنند و مسئولان مدارس نیز از پذیرش این دانش آموزان تا زمان بهبودی امتناع کنند.

به گزارش خسروشاه نیوز به نقل از ایسنا،دکتر سیمین خیاط زاده در تشریح وضعیت بیماری آنفلوآنزا در سالجاری، اظهار کرد: تعداد موارد مثبت آنفلوآنزا در فصول پاییز و زمستان هر سال (حتی در دوران پیش از کرونا) افزایش یافته و موارد بستری، سرپایی و حتی گاهی مرگ این افراد مشاهده می‌شود.

وی افزود: وضعیت این بیماری اما در دو سال شیوع کرونا در کشور(سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰) در اثر رعایت بهداشت فردی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی اجتماعات به حداقل ترین وضعیت خود رسید. ما در سال ۹۹ حتی یک مورد مثبت آنفلوآنزا در استان نداشتیم و در سال ۱۴۰۰ نیز بسیار محدود بودند.

وی ادامه داد: امسال با بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها و برگزاری مراسم عزاداری و عروسی مثل روال قبل در کنار کاهش استفاده از ماسک انتظار افزایش موارد مثبت آنفلوآنزا را پیش بینی می‌کردیم.

خیاط زاده با بیان این‌که میزان استفاده از ماسک در استان حتی به ۱۵ درصد هم نمی‌رسد، گفت: توصیه اکید می‌کنیم که مردم حداقل در امکان سربسته از ماسک استفاده کنند.

وی اظهار کرد: امسال تعداد موارد ابتلا به آنفلوآنزا در استان و به خصوص در میان دانش آموزان افزایش یافته که این امر منجر به درگیری خانواده‌های بسیاری شده است.

وی در خصوص تفاوت بیماری آنفلوآنزا با سایر بیماری‌های ویروسی، گفت: بیماری‌های آنفلوآنزا، کرونا و سرما خوردگی از یک خانواده ویروسی بوده و شباهت بسیاری به هم دارند و از شایع ترین علائم آنفلوآنزا می‌توان به شکم درد، اسهال، درد عضلانی، عطسه، سرفه، اشک ریزش و … اشاره کرد.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این‌که فرق چندانی میان علائم آنفلوآنزا و کرونا وجود ندارد، گفت: شاید مقدار تب در افراد مبتلا به آنفلوآنزا بیشتر از کرونا باشد و البته ابتلا به آنفلوآنزا به صورت ناگهانی باشد. مثلا در زمانی که فرد احساس سلامتی دارد به یکباره دچار درد عضلانی شده و حال عمومی‌اش تغییر کند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون تعداد موارد بستری کرونا کاهش یافته اما تعداد موارد مثبت بستری و سرپایی آنفلوآنزا در حال افزایش بوده و در ماه‌های آتی نیز این بیماری تشدید می‌یابد.

وی در خصوص راهکارهای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا، گفت: این بیماری ویروسی از راه تنفسی انتقال یافته و لازم است تا افراد علامت دار در جمع حاضر نشوند و به خصوص دانش آموزان مبتلا از حضور در مدرسه خودداری کنند.

خیاط زاده تاکید کرد: متاسفانه در واقعیت، اولیا برای حضور فرزندان بیمار خود در مدارس اصرار دارند و مدیران نیز هیچ ابایی از قبول دانش آموزان مبتلا به آنفلوآنزا ندارند. چنین شرایطی باعث می‌شود تا فرزندان بیمار درخانه تحت مراقبت قرار نگیرند و طول مدت بیماری آن‌ها افزایش یابد.

وی با بیان این‌که افزاد مبتلا به آنفلوآنزا باید از مایعات بیشتری استفاده کنند، گفت: مصرف آنتی بیوتیک در موارد آنفلوآنزا مگر با تجویز پزشک لازم نیست.

وی افزود: افراد دارای بیماری زمینه‌ای و به خصوص کودکانی که مجبور به مصرف داروهای ضعف سیستم ایمنی بدن هستند، دیابت و یا آسم دارند بایستی در کنار مراقبت‌های بهداشتی و خانه نشینی حتما واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند و در صورت تزریق نخستین بار این واکسن نیز حتما با پزشک مشاوره داشته باشند.

وی ادامه داد: واکسن آنفلوآنزا از نوع هلندی و فرانسوی در تمامی داروخانه‌های سطح شهر موجود بوده و به خصوص افراد ۶۵ سال به بالا، مادران باردار و افراد دارای بیماری زمینه‌ای می‌توانند جهت تهیه آن اقدام کنند.