معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: با ساماندهی منابع و مصارف آب می توان در کنار دیگر اقدامات مشکل احیای دریاچه ارومیه را حل کرد.

به گزارش خسروشاه نیوز، سلاجقه امروز در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی مدیریت منابع آب حوضه دریاچه ارومیه برای جلوگیری از خشکی دریاچه را ضروری خواند و افزود: گرچه تغییراقلیم شاید عامل مهم کاهش آب دریاچه ارومیه شده است اما دخالت عوامل انسانی از جمله کشت محصول پرآب بر و حفر چاه های غیرمجاز می تواند مهمترین دلیل خشکی دریاچه شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: سازمانهای جهاد کشاورزی استان های حوضه دریاچه ارومیه باید تکالیف خود را در زمینه کشت‌های جایگزین و کشت‌های کم آب‌بر و رهاسازی به موقع آب انجام دهند و وزارت نیرو هم باید حقابه را به جای مسیررودخانه ها بر سر تالاب تحویل دهد.

وی همچنین به رویکرد جدید دولت برای حمایت از طرح های صنعتی و معدنی در کشور اشاره کرد و گفت: آئین نامه تسهیل فرایندها و ضوابط استقرار واحدهای صنعتی تدوین شده و هفته آینده ابلاغ خواهد شد که با اجرائی شدن آن بخش اعظمی از مشکلات صدور مجوزها مرتفع خواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی هم در این دیدار با بیان برخی از مشکلات زیست محیطی و موانع موجود بر سر راه صنعتگران و معدن کاران گفت: استان آذربایجان شرقی با بیش از ۸ و نیم میلیون تن ذخایر معدنی با مشکلات عدیده صدور مجوز مواجه است که لازم است با لحاظ ضرورت های زیست محیطی در این خصوص گره گشایی شود.
رضوی خرم افزود: در حال حاضر بیش از ۶۵۰ معدن در استان وجود دارد که متاسفانه ۵۰ درصد آن غیرفعال است که با توجه به اشتغال بالا و ارزش افزوده مناسب این صنعت نیازمند توجه جدی است.

وی درخصوص احیای دریاچه ارومیه نیز خاطرنشان کرد: گرچه در سال های اخیر اقدامات خوبی برای جلوگیری از کاهش آب این دریاچه انجام گرفته اما لازم است بیش از پیش متولیان امر اهتمام کنند.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: برای تکمیل طرح های شبکه فاضلاب شهرهای حاشیه دریاچه ارومیه حدود ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که در صورت تخصیص و اجرایی شدن این طرح ها، پساب فاضلاب ها به این دریاچه رهاسازی خواهد شد.