مدیر گروه بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت آذربایجان شرقی با بیان اینکه عادت کرده‌ایم به محض بهبود نسبی شرایط کرونایی، محدودیت‌ها را کنار گذاشته و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم‌، گفت: تعداد کسانی که ماسک می‌زنند، کم‌تر شده و نتیجه‌ی رفت و آمدهای ولنتیانی را خواهیم دید.

به گزارش خسروشاه نیوز، سیمین خیاط‌زاده با اشاره به تغییر رنگبندی کرونایی شهرهای آذربایجان شرقی، اظهار کرد: رفت و آمدها به سمت مراکز خرید و بازارها افزایش یافته و به شکل انفجاری در حال افزایش است، بیشتر افراد منتظرند تا صبح شود و به بازار بروند، تعداد زیادی از مردم بدون دقت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مکان‌های سرپوشیده و رستوران‌ها رفته، غذا می‌خورند و به سفر می‌‎روند و این رفتارها ناشی از نبود محدودیت در شهرهای زرد و آبی، منجر به بدتر شدن و تغییر رنگ شهرها می‌شود.

وی ادامه داد: هفته‌ی گذشته، عجبشیر تنها شهر نارنجی استان بود، اما الان تعداد شهرهای نارنجی به چهار مورد افزایش یافته که شامل شهرهای سراب، عجبشیر،جلفا و آذرشهر است.

وی اضافه کرد: شهرستان‌هایی مانند عجبشیر و آذرشهر در مسیر رفت و آمد قرار گرفته‌اند و یا شهرهای توریستی مانند جلفا و شهرهایی که مردم به بازارهایشان و برای خرید بیشتر مراجعه می‌کنند، تا حدودی در تغییر رنگبندی شهرستان‌ها موثر هستند.

وی، برگزاری مراسم‌های عروسی و عزا، دورهمی‌های خانوادگی، شب زنده‌داری‌های دوستانه و خانوادگی به ویژه در شهرستان‌های کوچک، رفت و آمد به منزل بستگان حتی با پای پیاده و در مسافت‌های کوتاه و نزدیک و در قالب پیاده‌روی را از دیگر علل احتمالی تغییر رنگبندی کرونایی شهرهای آذربایجان شرقی، عنوان کرد.

خیاط‌زاده متذکر شد: در وبیناری با وزارت بهداشت به فرمانداران و شبکه بهداشت و درمان شهرستان‌های مذکور تاکید شد تا علل تغییر رنگ شهرها را به درستی بررسی و اعلام کرده و محدودیت‌های لازم را با توجه به رنگ منطقه، اعمال کنند.

وی گفت: محدودیت‌ها شامل منع تردد و منع فعالیت برخی از گروه‌های شغلی باید در شهرهای نارجی استان اعمال شود تا وضعیت شهرستان به سرعت به حالت اول بازگردد، در غیر اینصورت وضعیت می‌تواند از شرایط کنونی هم بدتر شود، به عنوان مثال آذرشهر در مجاور تبریز بوده و وضعیت نارنجی این شهر می‌تواند زنگ خطری برای تبریز هم باشد.

خیاط‌زاده در خاتمه با اشاره به کاهش تعداد فوتی‌ها و موارد مبتلا به کرونا در آذربایجان شرقی، اظهار کرد: مدت‌ زیادی است که تعداد فوتی‌ها بسیار کم بوده و آمار فوتی‌های کرونا در آذربایجان شرقی در برخی روزها به یک الی دو نفر می‌رسد و تعداد بستری‌ها بسیار کم بوده و تعداد بهبودیافته‌ها و موارد ترخیص شده از بیمارستان‌ها بیشتر از موارد بستری است، بطوریکه روزانه به ازای ۱۰۰ بیمار بهبودیافته حدود ۷۵ نفر بستری می‌شوند.