رئیس گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت آذربایجان شرقی دلایل بو و طعم بد آب تبریز و بهداشتی بودن آن را تشریح کرد.

به گزارش خسروشاه نیوز به نقل از ایسنا، محمد قنبری اظهار کرد: بخش اعظم منابع آب استان که حدوداً ۵۳ درصد بوده از زرینه رود، ۱۳ درصد سد نهند و مابقی از دیگر چاه‌ها تامین می‌شوند؛ بنابراین منابع مختلفی برای شبکه توزیع آب تزریق می‌شود و آب منطقه‌ای به‌عنوان تامین کننده آب از این منابع استفاده کرده و آب و فاضلاب آن را وارد مدار می‌کند.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه در سال‌های اخیر به‌ویژه امسال شاهد تغییرات آب و هوایی بودیم و از طرفی خشکسالی هم بود، باعث شد میزان ذخیره منابع آب در پشت سدها و مخازن کاهش پیدا کند و سبب کاهش میزان آبدهی و اکسیژن لازم شود و شرایطی پیش آید که کیفیت آن را تغییر دهد و امکان رشد جلبک‌ها هم افزایش یابد که با حذف آنها مواد دفعی در آب باقی مانده و ایجاد طعم و بو کند.

وی افزود: کاهش منابع آب و روباز بودن مناطق حوزه آبگیر و سدها می‌تواند سبب رشد مواد جلبکی توام با رنگ و بو شود البته در ورودی تصفیه خانه‌ها حذف شده و توسط فرآیندهای فیزیکی از بین می‌روند اما تولیدات و مواد دفعی آنها در آب مانده و امکان حذف آنها توسط روش‌های متداول وجود ندارد و این باعث می‌شود تا به منابع آب راه پیدا کرده و با کلرزنی هم بوی تولیدی تشدید شود.

قنبری خاطرنشان کرد: برای از بردن آلودگی‌های میکروبی حتماً باید کلرزنی شوند البته این کلرزنی باید در حد استاندارد باشد؛ بنابراین شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای فکر اساسی برای این مشکل کنند چراکه این بو و طعم بیشتر در اثر کم‌آبی خود را نشان می‌دهند.

وی یادآور شد: این مشکلات در اثر خشکسالی و کاهش منابع ذخیره آب در مخازن و حوزه آبگیری ایجاد می‌شود و با افزایش بارندگی و افزایش دبی مشکلات برطرف می‌شود اما ادارات تامین کننده و توزیع کننده آب باید عزم خود را جزم کنند تا شاهد این مشکلات نباشیم.

رئیس گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت آذربایجان شرقی گفت: وظیفه تامین آب و تحویل آن به اداره آب و فاضلاب بر عهده آب منطقه‌ای است و آب و فاضلاب هم آب را وارد شبکه می‌کند و این دو اداره وظیفه‌ی تامین و توزیع آب آشامیدنی را بر عهده دارند و آبی که از هر حیث سالم باشد، یعنی آب را تصفیه و به شکل سالم به مردم تحویل دهند و نظارت بر آن نیز بر عهده دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت است.

وی در پایان تاکید کرد: آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای می‌گویند، این مشکلات مقطعی است و با شروع فصل بارندگی برطرف می‌شود و از لحاظ میکروبی مشکلی نداشته و در سلامتی آن تاثیر ندارد اما بهداشت استان تاکید دارد که این معضلات اصلاح شوند.