در حالی که ایران بررسی پاسخ امریکا به بسته پیشنهادی «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را در دستور کار خود قرار داده است، منابع خبری از وجود اختلافات بر سر جزئیاتی کلیدی خبر داده‌اند.

به گزارش خسروشاه نیوز، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات رفع تحریم‌ها ماه گذشته متنی را به عنوان پیش‌نویس توافق در اختیار طرف‌های مذاکره قرار داد که از طرف‌ها خواست نظرات‌شان را پیرامون آن ارائه کنند.

ایران چند روز بعد با طرح اصلاحات و پیشنهاداتی روی این طرح، پاسخ رسمی خود را برای اروپا فرستاد که «بورل» این پاسخ را معقول توصیف کرد و گفت که بیشتر طرف‌های حاضر در برجام با آن موافق هستند.

دولت امریکا نیز چهارشنبه هفته گذشته پاسخ خود به پیش‌نویس اروپا را ارسال کرد تا آخرین رایزنی‌ها درباره اختلاف‌نظر تهران و واشنگتن در پاسخ‌های ارسالی آغاز شود.

این در حالی است که راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، گرفتن تضمین درخصوص بقای توافق احتمالی و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی، اصلی‌ترین خواسته‌های ایران در ایده‌های پیشنهادی‌اش به طرف‌های مقابل است و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

رسانه امریکایی بلومبرگ در گزارشی پیرامون آخرین تحولات مرتبط با مذاکرات خبر داده که ایالات متحده و ایران همچنان بر سر جزئیات کلیدی توافق در حال شکل‌گیری برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ اختلاف دارند و ممکن است چندین هفته برای حل‌و فصل اختلافات‌شان زمان نیاز باشد.

این رسانه همچنین به نقل از دو مقام آگاه اعلام کرده که اختلافات بر سر تحقیقات آژانس درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای گذشته جمهوری اسلامی و دریافت غرامت‌های اقتصادی از سوی تهران در صورت خروج دولت آینده امریکا از توافق ادامه دارد.

«بلومبرگ» همچنین به نقل از یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته است که شکاف‌ها در مذاکرات همچنان به قوت خود باقی است و واشنگتن کماکان به رایزنی‌ها ادامه می‌دهد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه پس از پاسخگویی امریکا درباره متن پیشنهادی اروپا همچنان از پافشاری ایران بر حل مسأله پادمانی خبرداده و تأکید کرده است: «به هیچ وجه حاضر نیستیم در شرایطی که همه طرف‌ها به برجام برمی‌گردند برخی اتهامات سیاسی و بی‌اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی ایران باقی مانده باشد و آنها بخواهند مثل استخوان لای زخم هر زمان که خواستند این ادعاهای برخاسته از محیط ناامن‌کننده رژیم صهیونیستی را تکرار کنند.»

سکوت مکرون شکست!

در پی رد و بدل شدن ایده‌های پیشنهادی ایران و امریکا در روند رایزنی‌ها «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه در موضعی ادعایی با بیان اینکه برای احیای برجام توپ در زمین ایران است، مدعی شد: «پیشنهادی که روی میز قرار دارد، حتی اگر نتواند تمامی اختلافات را حل‌ و فصل کند، از نداشتن هیچ پیشنهادی بهتر است.»

پیش‌تر کاخ الیزه خبر داده بود که رئیس‌جمهور فرانسه با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره راه‌های بازگشت ایالات متحده و ایران به اجرای برجام گفت‌وگو کرده است. با وجود این اختلاف‌نظرها یک مقام بلندپایه اروپایی به رسانه امریکایی بلومبرگ گفته است: «دو طرف هرگز به این اندازه به احیای برجام نزدیک نبوده‌اند.»

خروج ترامپ اشتباه بود

همزمان با این تحولات، مقام‌های صهیونیستی نیز رایزنی‌های فشرده‌ای با امریکایی‌ها به جریان انداخته‌اند تا در فرصت باقی‌مانده از امضای توافق جلوگیری کنند. ساعاتی پیش از اعلام ارسال پاسخ امریکا به اروپا «یائیر لاپید»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از متن روی میز مذاکرات به شدت انتقاد کرد و گفت چنین توافقی «سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار در اختیار ایران قرار می‌دهد.»

او همچنین به صراحت اعلام کرد که تل‌آویو مخالف متن فعلی برای توافق با ایران است و بار دیگر هشدار داد که رژیم متبوعش خود را مقید به آن نخواهد دانست.

در همین خصوص به نوشته روزنامه «تایمز آو اسرائیل»، «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی جمعه گذشته با «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در واشنگتن دیدار کرد. یک مقام وزارت جنگ رژیم صهیونیستی با اعلام اینکه «خروج امریکا از توافق هسته‌ای یک اشتباه بود»، خبر داده که «گانتز» در این ملاقات مخالفت شدید اسرائیل با توافق در حال شکل‌گیری با ایران را اعلام کرده است. «گانتز» در این دیدار ادعا کرده است حتی در صورت دستیابی به توافقی برای احیای برجام، امریکا باید یک گزینه نظامی قابل اجرا علیه ایران را در اختیار داشته باشد.