سخنگوی وزارت صمت ضمن اشاره به اینکه احتمالا سومین دور ثبت نام و قرعه کشی خودرو در شهریور ماه انجام می شود، گفت: بر اساس آیین نامه واردات خودرو، سقف واردات خودرو ۲۰ هزار دلار خواهد بود.

به گزارش خسروشاه نیوز، امید قالیباف امروز در نشست خبری در مورد گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فولاد مبارکه، اظهار کرد: صرف‌نظر از اینکه تخلف در فولاد مبارکه چقدر بوده است، سیاست ما در وزارت صمت این است که حتی یک ریال تخلف صورت نگیرد. از قوه قضائیه نیز خواسته‌ایم تا به این موضوع رسیدگی کنند تا آنچه که تخلف واقعی و مشخص بوده، محرز شود.

سخنگوی وزارت صمت افزود: نکته قابل توجه آنکه ۵۷ هزار میلیارد تومان از تخلف یاد شده، مربوط به فروش فولاد زیر قیمت بوده و ممکن است این مسئله بر اساس سیاستی که دولت قبل در مورد آن تصمیم گرفته انجام شده باشد؛ بنابراین ممکن است این مرد تخلف باشد و یا اینکه تخلف نبوده باشد. بنابراین تشخیص همه این موارد بر عهده قوه قضائیه است.

وی ادامه داد: آنچه در مورد فولاد مبارکه در دوره جدید رخ داده رشد ۱۰ درصدی تولید و تغییر افراد و اصلاح فرایندها بوده است و شاید در بدنه مدیریتی فولاد مبارکه بیش از ۵۰ درصد تغییر رخ داده است. همچنین یکی از دستاوردهای ما اصلاح فرایندها و لغو قیمت‌گذاری دستوری در فولاد مبارکه بوده است؛ یعنی هیچ دستوری در رابطه با قیمت‌گذاری نداده‌ایم.

قالیباف افزود: باید یک جو آرامی برای رسیدگی به تحقیق و تفحص مجلس درباره فولاد مبارکه به وجود آید تا قوه قضائیه بتواند در یک فضای منطقی به این گزارش رسیدگی کند. فولاد ذینفعان بسیار دارد و ممکن است برخی خبرهای نادرست و یا درست اعلام شود و لذا نباید بزرگنمایی و کوچک‌سازی در مورد این مسئله صورت گیرد.

احتمال لغو ممنوعیت واردات لوازم خانگی

سخنگوی وزارت صمت در رابطه با واردات لوازم خانگی، گفت: ممنوعیت لغو واردات لوازم خانگی در پروسه تصمیم‌گیری قرار داشته و توسط وزارت صمت در حال بررسی است.

جزئیات واردات خودرو

وی در مورد آئین‌نامه واردات خودرو نیز با بیان اینکه آئین‌نامه احتمالاً در هفته دولت ابلاغ می‌شود و در ادامه هم به مرحله اجرا خواهد رسید، اظهار کرد: بر اساس این آئین‌نامه سقف واردات خودرو ۲۰ هزار دلار خواهد بود، ضمن اینکه خودروهای وارداتی باید استانداردهای ۸۵ گانه را گذرانده باشند.

قالیباف با بیان اینکه خودروهای اقتصادی در سطح جهانی ۵۰ درصد تقاضا را تشکیل می‌دهند، به نحوه تأمین ارز واردات خودرو اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی معمولاً مخالفت‌هایی دارد، اما نکته ما تصویب آئین‌نامه واردات است که این مهم انجام شده است.

سومین دور قرعه کشی خودرو احتمالاً شهریور انجام می‌شود

وی درباره زمان برگزاری سومین مرحله قرعه‌کشی اظهار کرد: در این رابطه اقداماتی در دست انجام است و توان خودروسازان برای عرضه در حال بررسی است. احتمالاً سومین دوره ثبت‌نام و قرعه‌کشی خودرو در نیمه اول شهریورماه انجام شود.‌

با لغو تحریم، خودرو ارزان نمی‌شود

قالیباف در مورد لغو تحریم‌ها نیز گفت: تحریم‌ها ۲۰ تا ۲۵ درصد هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد زیرا بر روی هزینه‌های حمل و نقل و هزینه‌های مالی تأثیر دارد. بنابراین در مورد تمام تولیدات از جمله خودرو اگر تحریم‌ها لغو شود تا ۲۵ درصد می‌تواند هزینه‌های تولید را کاهش دهد؛ البته باید تورم ۴۰ درصدی را نیز در نظر داشت و لذا با لغو تحریم خودرو ارزان نمی‌شود.

سخنگوی وزارت صمت تصریح کرد: مشکل ما در صنعت خودرو کیفیت بوده که این مسأله ناشی از پلت فرم و بن سازه است بنابراین در میان مدت باید به سمت پوست اندازی پلت فرمی حرکت کنیم که بر اساس گفته وزیر صمت پلت فرم خودروی اقتصادی کشور تا شهریور سال آینده تولید می‌شود.

جزئیات واگذاری خودروسازان

وی درباره واگذاری سهام خودروسازان نیز گفت: براساس دستور رئیس جمهور مقرر شده بود که واگذاری سهام دو خودروساز تا شهریور ماه امسال انجام شود که بر اساس اقدامات انجام شده پیش نویس سند تهیه شده و در هفته دولت در مراسمی با حضور وزیر اقتصاد و وزیر صمت این سند امضا و بعد اجرایی می‌شود ضمن اینکه شرکت سایپا اعلام کرده که ۴۱ درصد سهام خود را واگذار و ایران خودرو هم واگذاری ۲۰ درصد سهام خود را اعلام کرده است‌.

قالیباف در مورد تولید و عرضه سیمان هم اظهار کرد: تولید سیمان رشد یافته است و هفته یک میلیون و دویست هزار تن در بورس کالا عرضه می‌شود، در حالی که تقاضا برای آن ۷۵۰ هزار تومان است، در نتیجه باید به فکر صادرات مازاد بر تولید باشیم.

وی همچنین با بیان اینکه وزارت صمت در افزایش قیمت‌ها دخل و تصرف ندارد، گفت: این موضوع یک پدیده پولی ناشی از مشکلات ساختاری در اقتصاد و افرایش نقدینگی است. وزارت بازرگانی باشد یا نه، تا زمانی که نقدینگی رشد کند، قیمت‌ها بالا می‌رود، پس وزارت بازرگانی نقش زیادی ندارد.

سخنگوی وزارت صمت تصریح کرد: البته احیای وزارت بازرگانی نکات مثبتی هم دارد، اما رویه دنیا یکجا دیدن سیاست‌های تجاری و تولید است که همین باعث ادغام وزارتخانه‌ها شد. اگر این سیاست در کشور ما درست اجرا نشد، مشکل از سیاست نیست.